Vaccarelli, Alessandro
Emotions and representations of “the city” after the 2009 earthquake in L’Aquila: children, education and social re-construction in a post-catastrophe context [Articolo]
Dipartimento di Scienze Dell’Educazione «Giovanni Maria Bertin» - Università di Bologna, 2015-12-30

This article relates the results of a research study carried out on  children and  pre-teens (aged 7-13) from the city of L’Aquila three years a devastating earthquake that caused the death of hundreds of people and left thousands displaced. We tried to verify to what extent, three years later,  the idea and the representation of this city was marked by the catastrophic event and the resulting conditions of life, and how the emotions and desires of children from L’Aquila diverged from those of their peers, living in other territories not hit by such devastation. We submitted a test to 204 children from L’Aquila and to a control group of 106 children from other territories. The research results highlighted that for children who had suffered a catastrophic event, the traumatic experience and the resulting conditions of urban life weakened their relationship with their city, thus alternating the general concept they have of the place they live in. 

L’articolo riporta i risultati di una ricerca svolta tra i bambini e i preadolescenti aquilani (7-13 anni) a tre anni di distanza dal terremoto che ha distrutto la città e provocato numerose vittime. Si è cercato di verificare quanto, a tre anni dal sisma, l’idea e la rappresentazione della città fosse segnata dall’evento e dalle condizioni di vita negli anni successivi, e quanto le emozioni e i desideri dei bambini aquilani divergessero da quelli dei loro coetanei di altre realtà non terremotate. È stato somministrato un test a 204 bambini aquilani e a un gruppo di controllo di 106 bambini di altre realtà. La ricerca ha evidenziato come nei bambini che hanno subito un evento catastrofico, tanto l’esperienza traumatica, quanto le condizioni di vita urbana, agiscono come fattori di indebolimento del loro rapporto con la città e di alterazione del concetto più generale di città. 

Diritti: Copyright (c) 2015 Alessandro Vaccarelli
In relazione con: https://rpd.unibo.it/article/view/5913/5634
Sorgente: Ricerche di Pedagogia e Didattica. Journal of Theories and Research in Education; Vol. 10 No. 3 (2015); 81-118
Sorgente: Ricerche di Pedagogia e Didattica. Journal of Theories and Research in Education; V. 10 N. 3 (2015); 81-118
Sorgente: 1970-2221
application/pdf
1970-2221
oai:journals.unibo.it:article/5913. | 10.6092/issn.1970-2221/5913


Articoli digitali. | Lingua: Inglese. | Paese: | BID: EJ21015413
É necessario verificare la collocazione del documento nei cataloghi cartacei e inoltrare la richiesta tramite il form "Richiesta documenti non in Opac"