The traditionally so–called ‘transitional’ period of italian melodramma, roughly corresponding to the decades of 1870s and 1880s, saw also wide transformations in its relationship with the librettos, their creation and their form. Changes happened also in the status of the libretto and of the librettist among the new publishing industry, in their stength ratio with the music and the musician and in their related production modalities, as in the specific examples of librettists Angelo Zanardini and Carlo D’Ormeville. Great importance was to be found in new poetry configurations in the domain of meter, of ‘liricity’ and of solo, duo and collective singing forms and in ‘metasinging’ prescription.
Autore:
FAUSTINI, Piero
Titolo:
La cucina dello spettacolo Forme drammatico–musicali di transizione nei libretti dell’opera italiana postunitaria [Tesi di dottorato]
Pubblicazione:
Università degli studi di Ferrara, 2010
Abstract:
Note:
diritti: info:eu-repo/semantics/openAccess
In relazione con info:eu-repo/semantics/altIdentifier/hdl/11392/2389183
Autori secondari:
ROCCATAGLIATI, Alessandro
BIN, Roberto
BIN, Roberto
Classe MIUR:
L-ART/07
Tesi di dottorato. | Lingua: Italiano. | Paese: | BID: TD20011094
Documenti simili
- Il sogno e la memoria / Margherita Faustini ; prefazione di Roberto Pazzi Faustini, Margherita
- 1905 : bagliori a Oriente / illustrazioni di Roberto Innocenti ; testo di Olivo Bin Bin, Olivo
- Cantar per salotti : testi, contesti e consumo della musica vocale da camera italiana (1800-1850) / dottorando: Carlida Steffan ; tutore: Alessandro Roccatagliati Steffan, Carlida
- MAHLER E L'ITALIA. EPISODI BIOGRAFICI E PROCESSO CREATIVO [Tesi di dottorato] PAVLOVIC, Milijana
- Il teatro musicale di Gian Francesco Malipiero negli anni Sessanta: il “ciclo” di Bonaventura [Tesi di dottorato] CAPIZZI, Erica